
W czasach, w których dezinformacja zyskuje na sile, a narzędzia sztucznej inteligencji zaczynają dominować w komunikacji, branża public relations potrzebuje silnego kompasu etycznego. Odpowiedzią na te wyzwania jest powołanie Komisji Etyki Public Relations, inicjatywy Związku Firm Public Relations , która ma ambicję nie tylko reagować, ale także kształcić i inspirować.
Etyka – fundament profesjonalnego PR
Public relations, czyli sztuka budowania relacji z otoczeniem, od zawsze balansuje między komunikacją, perswazją i reprezentowaniem interesów klienta, dlatego etyka powinna być filarem tej dziedziny. Profesjonalne działania PR nie ograniczają się do efektywnej komunikacji – muszą być rzetelne, uczciwe i odpowiedzialne.
Celem Komisji jest umacnianie standardów etycznych w branży PR. Komisja Etyki Public Relations to grono eksperckie powołane przez ZFPR, które ma pełnić funkcję zarówno opiniotwórczą, jak i edukacyjną. Jej zadaniem będzie nie tylko ocena zgodności działań PR z obowiązującymi normami etycznymi, ale też, co szczególnie istotne, promowanie kultury odpowiedzialnej komunikacji wśród wszystkich uczestników rynku. Dzięki temu poziom komunikacji będzie mógł wzrastać, a prawidłowe wzory będą łatwo dostępne zarówno dla praktyków, jak i dla adeptów wchodzących na rynek.
Co istotne KEPR to także przestrzeń do dialogu o wartościach, standardach zawodowych i roli PR w społeczeństwie oraz na rynku. Jej powołanie to odpowiedź na wyzwania, z którymi mierzy się współczesna komunikacja, takie jak dezinformacja, greenwashing oraz nieetyczne wykorzystanie sztucznej inteligencji.

Działania Komisji będą mieć realne skutki, zarówno prawne, jak i wizerunkowe. Warto wiedzieć, że KEPR ma możliwość kierowania uchwał i opinii do odpowiednich organów – w tym UOKiK czy Rzecznika Praw Konsumentów. Należy również pamiętać, że w jej skład wchodzą uznani eksperci, a ich stanowisko wobec nieetycznych praktyk może stanowić poważny cios reputacyjny dla firm i instytucji.
Komisja będzie oceniać działania PR w kontekście wielu dokumentów i regulacji branżowych – od Kodeksu Etyki PR, przez Kodeks Dobrych Praktyk Public Affairs, po Karty Deklaracji Sztokholmskiej, Ateńskiej, Lizbońskiej i Rzymskiej. W praktyce oznacza to możliwość interwencji w przypadkach naruszeń etycznych oraz promowania pozytywnych wzorców komunikacyjnych.
Tak więc, znamy już odpowiedź na pytanie ”dlaczego etyka w PR jest tak ważna?” – ponieważ PR opiera się przede wszystkim na zaufaniu. Bez wiarygodności żadna marka, instytucja ani organizacja nie może liczyć na trwałe relacje z otoczeniem. A zaufanie buduje się nie poprzez kreatywne slogany, lecz konsekwentne i transparentne działania.
Multidyscyplinarny skład gwarancją jakości
Na czele Komisji stoi prof. UW dr hab. Monika Kaczmarek-Śliwińska – uznana ekspertka w dziedzinie etyki i komunikacji. W skład Prezydium KEPR weszli liderzy i liderki reprezentujący nie tylko branżę PR, ale też środowisko naukowe, prawne, biznesowe i medialne. Taki przekrój kompetencji i doświadczeń ma zagwarantować szeroką perspektywę i najwyższy poziom merytoryczny, ponadto różnorodność, eksperckość i niezależność KEPR jest gwarantem skuteczności i wiarygodności prowadzonych przez komisję działań.
Wśród członków Prezydium znajdują się m.in.:
- Agnieszka Kępińska-Sadowska (Haleon),
- Małgorzata Mejer (Procter & Gamble),
- Marta Pokutycka-Mądrala (Nationale-Nederlanden),
- dr hab. Anna Adamus-Matuszyńska (Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach),
- Maciej Ślusarek (Kancelaria Ślusarek, Kubiak, Pieczyk),
- Karolina Łuczak (Provident, PSPR),
- Małgorzata Kilian-Grzegorczyk (Demagog).
Komisja jako katalizator zmian na miarę wyzwań XXI wieku
Wartości wyznawane w Brief*me dają nam imperatyw moralny, aby wspierać inicjatywy, które jak ta – mają realną szansę stać się katalizatorem pozytywnych zmian w branży. Uchwały komisji będą sygnałami – dla rynku, dla konsumentów i dla samych PR-owców – co bez wątpienia wpłynie na zwiększenie etosu wykonywanego przez nas zawodu.

Jednym z kluczowych zadań KEPR będzie działalność edukacyjna – szkolenia, debaty, publikacje i kampanie informacyjne – których nie możemy się doczekać. Celem jest ugruntowanie w środowisku PR przekonania, że etyka to nie ograniczenie, lecz przewaga konkurencyjna. Firmy, które działają przejrzyście, budują zaufanie i lojalność, co w dłuższej perspektywie przynosi realne korzyści biznesowe.
Powołanie KEPR po wielu miesiącach ciężkiej pracy wykonanej przez zespół założycielski z inicjatywy ZFPR to moment przełomowy dla branży PR w Polsce. To sygnał, że wartości takie jak przejrzystość, odpowiedzialność, profesjonalizm i szacunek do odbiorcy, stają się nie tylko postulatem – ale standardem. W czasach, gdy każda marka może być twórcą treści, a każda organizacja – nadawcą przekazu, odpowiedzialność spoczywa nie tylko na mediach, ale także na specjalistach PR.
W spolaryzowanym na wielu płaszczyznach świecie, gdzie fakty stają się coraz bardziej względne a prawda coraz bardziej kontrowersyjna, etyka jest tym, co może nas połączyć.
Tego właśnie, z całego serca życzymy KEPR!
Zespół Brief*me
Materiał powstał przy użyciu informacji z przekazu prasowego ZFPR, zdjęcia: Marcin Kmieciński, PAP

PR Consultant
Politolog z doświadczeniem w Sejmie i sektorze publicznym, współtwórca kampanii społeczno-medialnych. Specjalizuje się w komunikacji w mediach społecznościowych i kryzysowej. Dzięki szerokim kompetencjom wnosi do zespołu unikalne połączenie umiejętności organizacyjnych, analitycznych i komunikacyjnych.