Najlepiej kształtowany wizerunek może błyskawicznie lec w gruzach, tym bardziej, gdy co chwilę jesteśmy zaskakiwani sytuacjami dla nas nowymi. Sposobem na uratowanie „twarzy” jest podjęcie natychmiastowych działań. PR kryzysowy działa, należy jedynie w odpowiedni sposób go wykorzystywać. Ta dziedzina komunikacji jest wyjątkowo wymagająca, warto jednak w nią inwestować. Nasza agencja PR podpowiada, od czego zacząć tworzenie swojej strategii. Istotna może się tutaj okazać zasada 5P.

Na czym polega zasada 5P?

Na samym początku warto jednak pamiętać o tym, że PR jest naprawdę skuteczny wtedy, kiedy poważnych kryzysów – wynikających z naszej winy – udaje się uniknąć. Dlatego tak istotne jest budowanie wizerunku, który jest silny i wpływa na wiarygodność oraz zaufanie odbiorców. Tak wykreowany obraz marki ciężko jest nadszarpnąć.

Jako agencja PR zawsze powtarzamy naszym klientom, że bardzo ważnym elementem strategii komunikacji oraz kreowania obrazu firmy w mediach jest konsekwentne realizowanie przyjętych działań i założeń. Należy jednak mieć z tyłu głowy to, że kryzys może zostać wywołany przez wiele różnych czynników. Dobrze zarządzany PR kryzysowy, pozwala trzymać rękę na pulsie i zaoszczędzić wiele cennego czasu, który będzie odgrywać decydującą rolę w tym dynamicznym momencie. Niezmiennie w zarządzaniu kryzysowym najważniejszy jest proces, w tym odpowiednie przygotowanie całej firmy.

Istnieje wiele metod oraz schematów postępowania podczas kryzysu. Jedną z nich jest zasada 5P, czyli przeproś, przyznaj się, przeciwdziałaj, popraw się, powetuj straty. Jednak nawet najlepsza zasada nie zadziała, gdy do jej realizacji nie będziemy mieć odpowiednich ludzi.

Osoby zajmujące się PR kryzysowym muszą posiadać kompetencje, obejmujące różne dziedziny wiedzy, a także mieć doświadczenie w reprezentowanej branży. Są to osoby, które zdecydowanie nie poddają się sytuacjom stresowym i presji czasu – bo często to właśnie on gra kluczową rolę i decyduje o sukcesie lub porażce.

Jak wykorzystać zasadę 5P w sytuacji kryzysowej?

Zaletą zasady 5P jest uniwersalność, dzięki czemu sprawdzi się w większości trudnych sytuacji. Dzięki niej pokazujemy naszym odbiorcom, że zdajemy sobie sprawę z zaistniałego problemu, nie możemy unikać odpowiedzialności.

Oprócz tego poczują się oni odpowiednio zapewnieni, że taka sytuacja już się nie powtórzy. Co więcej, odwrócimy daną „wpadkę” w coś dobrego, czyli zaprezentujemy plan naprawczy i będziemy starać się być jeszcze lepsi. Dzięki takim działaniom pokażemy odbiorcom, że zależy nam na nich. Pamiętajcie, że zastosowanie zasady 5P w sytuacji kryzysowej daje też możliwość wykorzystać ją pozytywnie i zyskać nowych, lojalnych klientów. Jak widzicie zasada 5P w zarządzaniu sytuacją kryzysową może nie tylko uratować nasz wizerunek, ale stworzyć coś, co zaowocuje na przyszłość i uchroni nas od kolejnych wpadek. Jest to na tyle uniwersalna reguła, że stosuje się ją również w innych branżach, np. marketing 5P – ale o tym może w innym wpisie. ?

Przykład właściwego wykorzystania zasady 5P

Na myśl przychodzi nam sytuacja z 2017 roku i marka Pepsi. Mianowicie chodzi o spot reklamowy, w którym główną rolę odgrywa Kendall Jenner. Błyskawicznie zdobył on olbrzymie zainteresowanie odbiorców.

Niestety powodem popularności okazała się kontrowersja i oskarżenie o próbę wykorzystania traumatycznych wydarzeń i oddolnych ruchów społecznych do czerpania biznesowych profitów. Reklamę możecie zobaczyć tutaj:

Pierwsza reakcja marki była daleka od ideału – usilnie próbowała się tłumaczyć i wskazywać, że film nie ma nic wspólnego z prawdziwymi protestami. Jak możecie podejrzewać to jedynie podgrzało temat. Po tym wszystkim można podejrzewać, że osoby odpowiedzialna za PR kryzysowy odkryły zasadę 5P. Pepsi z jednej strony utrzymała, że jej celem było stworzenie materiału prezentującego jedność i równość wszystkich ludzi, jednak przeprosiła za taką formę reklamy i przyznała się do winy.

W Brief me eksperci od PR-u kryzysowego wspierają klientów zarówno w stworzeniu do podstaw strategii komunikacji kryzysowej, jak i pilnują, by wiedza ta była regularnie odświeżana i przekazywana pracownikom firmy. W momencie, gdy jednak kryzys ma miejsce, nasi eksperci działają natymiast, by w przemyślany i zgodny z zaprojektowaną strategią sposób zapanować nad kryzysem i zminimalizować straty. Dzięki dobrym relacjom z mediami i dziennikarzami agencja PR może w szybszym czasie dostarczyć do publiki stanowisko firmy, a także np. sprostować nieprawdziwe informacje, które zostały opublikowane.