Coraz więcej na świecie można usłyszeć o metaverse. Czym jest i jak wpłynie na komunikację marek? Agencje Public Relations, marketingowe i reklamowe zastanawiają się coraz częściej jakie powinny być najważniejsze kwestie i ruchy firm w tym zakresie. Czy to pora na kolejny nurt w działaniach komunikacyjnych?

Działania public relations nowej generacji?

Na samym początku warto odpowiedzieć sobie na pytanie, czym jest metaverse? Koncepcja metaświata po raz pierwszy pojawiła się w 1992 roku w powieści science-fiction Snow Crash autorstwa Neala Stephensona jako środowisko rzeczywistości wirtualnej, w którym realistyczne awatary spotykały się w budynkach 3D.

Metaverse obecnie opisywany jest jako współdzielona, wirtualna przestrzeń, która zapewnia dostęp do różnego rodzaju rozrywek i projektów – w tym możliwość pracy. Giganci technologiczni ścigają się aktualnie, aby zaistnieć w globalnych dyskusjach dotyczących metaverse i znaleźć sposoby na zarabianie na tym nowym wirtualnym królestwie. Nad połączoną wirtualną rzeczywistością pracuje np. Mark Zuckerberg – który w wywiadzie dla portalu the Verge wypowiedział się, że chciałby, żeby nowe produkty Facebooka łączyły wirtualną rzeczywistość (jednym z produktów firmy jest najpopularniejszy hełm VR – Oculus), przestrzeń pracy i rozrywki.

Komunikacja marek i metaverse – jakie są konsekwencje?

Marki muszą dostosować sposób, w jaki nawiązują autentyczne relacje ze swoimi odbiorcami, tworząc nowe historie i odkrywając na nowo swój wizerunek i możliwości w metawersie. Ta innowacja nie będzie miała miejsca wyłącznie w wirtualnym świecie, ale na przecięciu prawdziwego życia, w którym komunikacja zostanie przekształcona z opowiadania historii w opowieść, czyli storyliving.

Storyliving to zmodernizowana forma opowiadania historii, która umożliwia odbiorcom doświadczenie lub nawiązanie dialogu z marką zamiast informowania o tym, co sprzedaje lub robi. Głębsze zaangażowanie humanizuje markę i tym samym zwiększa poziom zaufania.

Agencja reklamowa czy marketingowa stanie przed nowym wyzwaniem. Konieczne będzie zaangażowanie i wsparcie nie tylko przy komunikacji i promocji, ale również przy współtworzeniu i projektowaniu rozwiązań lub usług właśnie w wirtualnym świecie. Mając tak duży potencjał, marki muszą skoncentrować się na swoim podejściu do tego nowego ekosystemu i na tym, jak go zintegrują z istniejącą strategią.

Poruszanie się po pr wewnątrz Metaverse

Trendy w public relations ciągle się zmieniają. Wraz z nadejściem metawersu branża PR musi ponownie się określić w tym nowym świecie. Wraz z gwałtownym wzrostem sprzedaży e-commerce, a także coraz większą popularnością wśród konsumentów platform mediów społecznościowych, większość działań public relations stała się całkowicie cyfrowa. Wraz z nową przyszłością wciągającego marketingu i cyfrowych baniek społecznościowych, public relations potrzebuje stworzyć zupełnie nowy zbiór przepisów. W celu utrzymania zaangażowania odbiorców, agencje PR będą musiały usprawnić swoje cyfrowe działania promocyjne. Nadchodzi czas, w którym specjaliści PR zaczną się przyglądać immersyjnym doświadczeniom dla klientów (oznacza to, że zmysły użytkowników pochłonięte będą przez sztuczny świat np. gry komputerowej). Dzięki nowym technologiom VR i AR rozwijanym na całym świecie użytkownicy zaczęli oczekiwać zarówno immersji, jak i interakcji podczas korzystania z multimediów.

Przestrzenie wirtualne i konsumenci

Podejrzewać można, że dobrym sposobem dla PR-owców na zwiększenie zaangażowania klientów zarówno w przestrzeni cyfrowej, jak i rzeczywistej, jest współpraca z innymi markami na żywo, a także w metawersum.

Ponieważ wielu konsumentów tworzy swoje własne wirtualne awatary w przestrzeni cyfrowej, nadchodzi czas, aby agencje PR zachęcały klientów do tworzenia wirtualnych wersji swoich produktów lub usług poprzez współpracę z innymi markami.

Pozwoli to na stworzenie bardziej integracyjnego i cyfrowo natywnego doświadczenia dla ich klientów. Kluczem do tej strategii jest cross-promocja, aby w pełni wykorzystać działania PR, firmy powinny traktować priorytetowo zarówno swoich obecnych klientów, jak i nowych, którzy pojawią się w przestrzeni wirtualnej.

Czy marketing jest gotowy?

Ciężko jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie, ponieważ jeszcze nie wiemy jak będzie wyglądał ten nowy świat. Metaverse może zmienić dobrze nam znany sposób myślenia. Z jednej strony będzie to plac zabaw dla komunikacji marketingowej, a z drugiej strony wielka niewiadoma. Jedno jest pewne marki nie mogą go zignorować jeżeli nadal chcą pozostać w grze.

Konieczna jest pogoń za zmianą. Bez niej nie przetrwamy. Wchodząc do metaświata należy myśleć jak „cyfrowy człowiek”, czyli pomyśleć nad cyfrowym towarze oraz nowych walutach. Nowy człowiek, nowe wydarzenia – nowa komunikacja.