Zapraszamy do świata, gdzie sztuczna inteligencja jest nie tylko narzędziem, ale także rewolucjonistą, przekształcającym branżę komunikacji w sposób, który dotąd wydawał się niemożliwy. W erze, gdzie AI nie tylko wspiera, ale definiuje nowe sposoby dotarcia do odbiorców, tradycyjne metody takie jak banery czy billboardy zaczynają blednąć w obliczu możliwości oferowanych przez technologie przyszłości. Czy jesteśmy na progu całkowitej zmiany scenariusza w komunikacji marketingowej, gdzie treści generowane przez AI zdominują przestrzeń reklamową? A może będziemy świadkami interesującej symbiozy starych i nowych metod? Odkryj z nami, jak sztuczna inteligencja rewolucjonizuje reklamę i public relations, wyznaczając nowe granice efektywności i personalizacji! Czy jako agencja PR się z tym zgadzamy, sprawdźcie sami. Pssst… ten lead został napisany przez AI 😉

Sztuczna inteligencja (ang. artificial intelligence lub AI) to obecnie jeden z częściej poruszanych tematów w mediach i kluczowy trend na 2024 rok. Wraz ze wzrostem zaawansowania AI, intensyfikują się również emocje z nią związane. Ambiwalentny stosunek otoczenia może wynikać z dwóch skrajności. Z jednej strony sztuczna inteligencja ułatwia wiele czynności, m.in. usprawnia procesy twórcze, co może wyzwalać fascynację. Z drugiej – jej rosnąca popularność budzi wiele wątpliwości, np. obawy związane z ryzykiem zmian na rynku pracy i zastąpienia pracowników nowoczesnymi rozwiązaniami technologicznymi. Jedno jest pewne – AI konsekwentnie znajduje zastosowanie w coraz większej ilości dziedzin życia. Na stałe zagościła także w sektorze komunikacji. 

Przykłady wykorzystania AI w (cyfrowym) outdoorze 

Kampania marki Heinz i agencji Rethink stworzona przy pomocy AI to doskonały przykład pokazujący, że wykorzystanie inteligentnych technologii może być przepisem na sukces. Firma, aby wygenerować obrazy przedstawiające keczup skorzystała z pomocy DALL·E. Warto przy tym podkreślić, że narzędzie to nie było jeszcze dostępnego dla szerszej publiczności. Kanadyjska agencja pozwoliła sobie na puszczenie wodzy fantazji używając także niecodziennych promptów podsuniętych przez internautów, np. „barokowy keczup” lub „keczup przestrzeń kosmiczna”. Sztuczna inteligencja wytwarzała keczup w różnych formach i środowiskach, jednakże, za każdym razem otrzymana wizualizacja przypominała produkt Heinz. 

Projekt miał na celu przekazanie otoczeniu, że nawet sztuczna inteligencja wie, że „ketchup is Heinz1” – bez względu na sposób jego przedstawienia. Dopełnieniem kampanii były billboardy, m.in. na wirtualnych przystankach, drukowanie powstałych etykiet na butelkach czy galeria w metaversie, w której cyfrowi odwiedzający mogli podziwiać wszystkie wytworzone na jej potrzeby kreacje. Zaangażowanie otoczenia i rozgłos, które przyniosła komunikacja przy użyciu AI potwierdziła pozycję keczupu niemieckiego producenta na rynku i przyczyniła się do postrzegania go nie tylko jako produkt spożywczy, ale także zjawiska, które na stałe weszło do popkultury. 

Na tym nie koniec! W ramach innego przedsięwzięcia AI napisała treść prawdziwych billboardów umieszczonych w przestrzeni urbanistycznej. Tym razem jest to przykład działań marketingowych McDonald’s stworzonych przy użyciu technologii Open AI. Na czym polega fenomen? Chat GPT odpowiedział na pytanie zadane przez popularną sieć barów typu fast-food „Który burger jest najbardziej kultowy?2”. Odpowiedź, jednoznacznie wskazująca na flagowy produkt marki, Big Mac, została umieszczona na billboardach w Brazylii. Co więcej, interesującym aspektem inicjatywy jest fakt, iż konkurencja postarała się o sprytne „odbicie piłeczki”. Na pytanie „A który jest największy?3” zadane przez Burger Kinga Chat GPT wskazał, że to właśnie, Whopper, burger drugiej z sieci, ma największy rozmiar.

Źródło: https://adage.com/article/digital-marketing-ad-tech-news/ai-revamping-out-home-advertising/2503346?fbclid=IwAR3WKOZzAat78qFlfX1X6UAc9MZTzC8t7QVJfXNDiIrsyfx3lmcDxmvuvNI.

Jeszcze trend czy już rzeczywistość? 

Czy komunikacja z wykorzystaniem ambientu to już przeszłość? Skoro, patrząc na powyższe przykłady, nie musimy wychodzić z domu, aby zobaczyć np. billboard na budynku, to czy tradycyjne działania promocyjne w outdoorze, takie jak m. in. gry miejskie, również będą przechodzić do historii? Stanowisko Izby Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej jest jednoznaczne. Według raportu IGRZ prognozy dotyczące OOH są optymistyczne, a wartość jej sprzedaży w ostatnim czasie w Polsce wyniosła 648,29 mln zł, a więc zanotowała wzrost o prawie 17% w porównaniu do 2022 roku! 

Stanowisko to podtrzymuje australijska firma AOM specjalizująca się w reklamie zewnętrznej, podkreślając jednocześnie, że coraz częściej stosowanym rozwiązaniem będą tzw. inteligentne billboardy. Wspomagane przez AI będą dostarczać unikalnych doznań takich jak personalizacja przekazu pod określoną grupę osób, a nawet ubioru przechodniów czy marek samochodowych najczęściej odwiedzających okolicę.  

Wydaje się więc, że komunikowanie z wykorzystaniem ambientu będzie kontynuowane, jednak nie w takiej formie do jakiej byliśmy przyzwyczajeni. Kluczowa będzie pomoc AI w zbieraniu informacji dotyczącym środowiska i strategicznym rozmieszczaniu przekazu i kreatywność!  

AI w PR 

A to chat GPT nie „pisze” już wszystkiego? Z podobnymi pytaniami spotykamy się w naszej pracy niemal codziennie. Niewątpliwie, mimo tego, że AI ułatwia tworzenie treści (np. za pomocą Midjourney), mierzenie efektów działań czy dostarcza inspiracji, to jednak nie zastąpi rozmów z dziennikarzami czy śledzenia i reagowania na najnowsze wydarzenia. Co więcej, czasami zdarza mu się napisać głupoty – czy chcielibyśmy się pod nimi podpisać? Zdecydowanie nie! 

PR to przede wszystkim relacje z ludźmi, którzy komunikują się nie tylko poprzez słowa, ale również za pomocą gestów, tonu głosu i innych subtelnych sygnałów, których maszyny nie są w stanie odczytać poprawnie. Budowanie zaufania i pozytywnego wizerunku organizacji wymaga empatii i dostosowania się do unikalnych preferencji konsumentów. Należy również pamiętać, że nieprzewidziane wydarzenia są częstym elementem pracy w public relations. Sytuacje kryzysowe wymagają elastyczności w podejmowaniu decyzji, natomiast AI ograniczona jest algorytmami. Ważną częścią tego zawodu jest także tworzenie strategii długoterminowych, w czym ludzka zdolność do nieszablonowego myślenia zawsze okaże się niezastąpiona. 

Czyli jak zwykle – wszystko jest dla ludzi, ale z umiarem. Jako agencja PR z zapartym tchem śledzimy losy AI i można powiedzieć, że nawet czasami się lubimy 😉

  1. ang. keczup to Heinz ↩︎
  2. ang. “Which is the most iconic burger?” ↩︎
  3. ang. “And which is the biggest?”  ↩︎