Szkolenie medialne to nic innego jak przygotowanie do kontaktów z mediami. Dzięki niemu można uniknąć niepożądanych wypowiedzi i zachowań oraz wpadek, a także nauczyć się radzić sobie w sytuacjach kryzysowych. Jako agencja PR wiemy, że dzięki odpowiedniemu przygotowaniu można zbudować pozytywne relacje z dziennikarzami, którzy chętniej będą do nas wracać. Dlaczego jeszcze warto zainteresować się szkoleniami medialnymi?
Agencja PR nauczy Cię jak zostać „gwiazdą”
Każdy przedstawiciel firmy, który chce dotrzeć do opinii publicznej, musi z powodzeniem radzić sobie z mediami. Szkolenie medialne pozwoli osiągnąć pewność siebie przed mikrofonem i kamerą nawet przy często oślepiających światłach.
Wystąpienia medialne mogą przybrać różną formę. Może to być krótkie oświadczenie dla prasy, wywiad w studiu telewizyjnym, albo szczegółowa dyskusja radiowa – cokolwiek to jest, większość osób ma tendencję do stresu, jeśli wcześniej nie miało styczności z takimi działaniami.
Oczywiście istnieją wyjątki – istne bestie medialne z parciem na szkło, które urodziły się z talentem. Jednak bądźmy szczerzy, nie ma ich zbyt wielu. Dobrą wiadomością jest to, że jest to umiejętność, którą można łatwo opanować, a przy odrobinie praktyki każdy może wygłosić świetne przemówienie, bez względu na sytuację. Z ratunkiem często może przyjść właśnie agencja PR.
Podczas gdy krajobraz medialny nieustannie się zmienia, szkolenie medialne pozostaje tak samo ważne. Osoby zajmujące się komunikacją nadal muszą koncentrować się na przekazywaniu wiadomości, czy to do opinii publicznej, czy do dziennikarzy.
Jak przygotować się do wystąpienia publicznego?
· KLUCZOWA WIADOMOŚĆ
W większości przypadków udzielanych wypowiedzi dla mediów, nie ma się dużo czasu na przekazanie swojego kluczowego przesłania. Często słuchając przemówienia, publiczność traci koncentrację już po kilku minutach. Dlatego ważne jest, aby zwięźle i skutecznie przedstawić główne komunikaty. Są one najważniejszą rzeczą, którą grupa docelowa musi usłyszeć. Nie traćmy czasu na zbędne dodatki i watę słowną.
· GOTOWOŚĆ
W kontakcie z dziennikarzami istotne jest również zrozumienie i poznanie różnych typów działań i funkcjonowania dziennikarzy. Pamiętajmy, że nie są oni często alfą i omegą naszego tematu i to my musimy wytłumaczyć w zrozumiały sposób dane zagadnienie. Najważniejsze jest również zrozumienie osoby, z którą się rozmawia.
Dobre przygotowanie oznacza również, że nie będziemy sprawiać wrażenia robota przed kamerami. Musimy przekonać do siebie publiczność – a do tego przyda się autentyczność.
Często zdarza się, że dziennikarz zadaje pytanie, które może nas zaskoczyć. Zadaniem agencji PR jest jednak przygotowanie eksperta również na taką okoliczność. Istnieją sposoby, aby odpowiednio wybrnąć z takiej sytuacji. Często możemy to zaobserwować podczas wywiadów politycznych. Nawiązujemy do pytania i przechodzimy do zagadnienia, które jest istotne dla nas. Można to zrobić za pomocą prostej frazy przejściowej, grzecznie przeformułowując to, co zostało wcześniej powiedziane, lub po prostu cierpliwie powtarzając ponownie kluczowe przesłanie.
Specjaliści od public relations powinni być profesjonalistami w mediach i to właśnie od PR-owców zależy odpowiednie przygotowanie ekspertów.
Agencja PR Brief me podpowiada
Najważniejsze wskazówki do zastosowania przed ważnym wystąpieniem, nagraniem w radiu lub przed kamerą:
· Zadbaj o swój głos
Prawdą jest, że nasz głos brzmi inaczej niż go słyszymy. Jak się z nim oswoić? Nagrywając się i odsłuchując nagrania. Dzięki takim ćwiczeniom możemy również wyłapać nasze maniery językowe jak np. dodawanie zbędnych słów: „dokładnie”, „tak”, „generalnie”, „ogólnie” oraz zacząć pracować nad barwą głosu. Najlepiej oceniany i przyjemny dla słuchaczy jest głos o barwie miękkiej i ciepłej.
· A co z yyy, eee, mmm
Trochę za bardzo przejmujemy się tym yyy. W środku wypowiedzi nie razi, jednak na początku warto się go pozbyć, ponieważ sugeruje, że nie wiemy, co chcemy powiedzieć lub nie mamy nic ciekawego do powiedzenia 😉
· Ćwicz wymowę i dykcję
Przed wystąpieniem warto zrobić rozgrzewkę – zarówno twarzy, jak i ust. Przykładowo, jadąc na wywiad możemy parskać – super ćwiczenie na rozluźnienie aparatu mowy (musi być intensywnie i głośno) lub mówić głośno rrrrrrrr – szybko i intensywnie. Co z trudnymi słowami? Na tyle ile możemy, upraszczajmy je. Jeżeli nie możemy, przesylabizujmy je 😉 Lepiej tak, niż się na nich wyłożyć.
· Nie utrudniaj sobie
Kluczem do sukcesu jest mówić językiem mówionym. Chodzi o to, żeby w naszej wypowiedzi używać słów, z których faktycznie korzystamy. Omijamy sformułowania: miało miejsce, doszło do zdarzania. Przecież można powiedzieć np. był wypadek, rowerzysta wjechał pod samochód.
· Polub się z przeponą
Musimy doprowadzić do jej rozluźnienia. Jak do tego doprowadzić? Zdradzamy nasze ulubione ćwiczenie. Bez nadmiernego nabierania powietrza w płuca staraj się zdmuchnąć świeczkę z odległości 30 cm. Drugie ćwiczenie polega na liczeniu wron. Bez brania oddechu liczymy: pierwsza wrona bez ogona, druga wrona bez ogona, trzecia wrona bez ogona, czwarta wrona bez ogona, piąta wrona bez ogona (kto doliczy do 15, ma ogromnego plusa) – co istotne, nie udusić się przy tym ćwiczeniu!